Acordul privind transportul internațional de produse alimentare perisabile și echipamentele speciale care urmează să fie utilizate pentru un astfel de transport (ATP).
„ATP” este derivat din denumirea franceză a tratatului: accord relatif aux transports internationaux de denrées périssables et aux engins spéciaux a utiliser pour ces transports (acord privind transportul internațional de produse alimentare perisabile și echipamentele speciale care vor fi utilizate pentru acest transport).
Părțile contractante sunt Albania, Andorra, Austria, Azerbaidjan, Belarus, Belgia, Bosnia și Herțegovina, Bulgaria, Croația, Cehia, Danemarca, Estonia, Finlanda, Franța, Georgia, Germania, Grecia, Ungaria, Irlanda, Republica Islamică Iran, Italia, Kazahstan, Kargazstan, Letonia, Lituania, Luxemburg, Monaco, Muntenegru, Maroc, Olanda, Macedonia de Nord, Norvegia, Polonia, Portugalia, Republica Moldova, România, Federația Rusa, San Marino, Arabia Saudită, Serbia, Slovacia, Slovenia, Spania, Suedia, Tadjikistan, Tunisia, Turcia, Ucraina, Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord, Statele Unite ale Americii și Uzbekistan.
Acordul ATP prevede urmatoarea listă: Lapte crud, carne rosie și vânat mare, produse din carne, lapte pasteurizat, unt, produse lactate proaspete (iaurt, chefir, smântână și brânză proaspată), alimente gata gătite (carne, pește, legume), produse vegetale gata de consum și vegetale crude preparate, suc concentrat de fructe și produse din pește, vânat (altul decât vânatul mare), păsări și iepuri, carne tocată, pește netratat, moluște, crustacee.
Acordul ATP nu include încă reguli de transport referitoare la fructe și legume proaspete.
Echipamente a căror caroserie este construită cu pereți, uși, podea și acoperiș izolatori rigizi (rigizi în acest caz se referă la suprafețe continue sau necontinue, de exemplu, pereți plini sau uși tip rulou), prin care schimburile de caldură între interiorul și exteriorul corpului poate fi atât de limitat încât coeficientul global de transfer de căldură (coeficientul K) este astfel încât echipamentul poate fi atribuit uneia sau alteia dintre urmatoarele două categorii: Echipamente izolate normal (iN) și Echipamente izolate puternic (iR). Vagoanele, camioanele, remorcile, semiremorcile, containerele și alte echipamente similare sunt echipamentele speciale care sunt specificate în cadrul acordului.
Dacă doriți să transportați alimente perisabile incluse în acordul dintre țările care sunt parte din acordul ATP, trebuie să obțineți certificatul ATP.
FRC este una dintre cele 34 de clase de certificare ATP incluse în acordul ATP. F înseamnă echipament frigorific mecanic, R înseamnă echipament puternic izolat, C înseamnă starea temperaturii.
Un alt exemplu al acestui semn de clasă de certificare este FNA. F înseamnă echipament frigorific mecanic, N înseamnă echipament normal izolat, A înseamnă starea temperaturii.
Clasele de certificare sunt menționate ca semne distinctive în acordul ATP. Clasa de certificare depinde de tipul de echipament, tipul metodei de răcire/încălzire și starea de temperatură a interiorului corpului. IN, IR, ARN, RRA, RRB, RRC, RND, RRD, FNA, FRA, FRB, FRC, FND, FRD, FRE, FRF, CNA, CRA, CRB, CRC, CRD, BNA, BRA, BRB, BRC, BRD, BRE, BRF, BRG, BRH, BRi, BRJ, BRK, BRL sunt mărcile distinctive care sunt specificate în acord.
Dacă coeficientul global de transfer de căldură (valoarea K) al echipamentului izolat este mai mic sau egal cu 0,4 W/m2.K, acesta este desemnat ca echipament puternic izolat. Dacă valoarea K este egală sau mai mică de 0,7 W/m2.K, este desemnată ca fiind izolat normal.
Pentru acordul ATP, alimentele congelate (sub zero Celsius) ar trebui să fie transportate folosind echipamente puternic izolate. Echipamentul izolat în mod normal este utilizat pentru transportul produselor refrigerate.
În acordul ATP, echipamentele sunt clasificate în funcție de metoda de răcire/ încălzire. Izolat, frigorific, frigorific mecanic, încălzit, refrigerat mecanic și încălzit, multi-temperatură.
Valoarea K a echipamentului izolat (vehicul) este calculată într-un laborator autorizat. Coeficientul de transfer de căldura se calculează utilizând consumul de energie al radiatoarelor electrice, media geometrică a interiorului și exteriorului echipamentului izolat și diferenței de temperatură în interiorul ți exteriorul echipamentului izolat.
De asemenea, pentru certificarea ATP este necesar un data logger care respectă standardul EN 12830. Înregistratorul de date trebuie verificat anual.
Primul certificat durează șase ani, dar poate fi reînnoit pentru încă trei ani după efectuarea testului de recertificare în service.
În primul rând, se efectuează teste vizuale efectuate pe echipamentul izolat. Nu trebuie să existe fisuri sau defecte pe panoul de protecție izolator. După inspecția vizuală, pe echipamentul izolator se efectuează un test de temperatură în conformitate cu clasa echipamentului. Înregistratorul de date este utilizat pentru a calcula timpul necesar vehiculului pentru a atinge temperatura de clasă la test.
Statiile de inspecție / testare periodică autorizate sunt listate pe site-ul web al UNECE.
Dacă vehiculul nu deține deja un certificat ATP, acesta poate fi obținut împreună cu raportul de testare de tip ATP și cu declarația eliberată vehiculului de către producatorul vehiculului (în cazul echipamentelor izolate de producție în serie fabricate de un producator autorizat).